Poni Club

Ratsastuskoulutoimintaa 5-8-vuotiaille
Poni Club aloittaa toimintansa syyskaudella 2024

Poni Club perheen pienimmille

Ratsastuskoulu Tavelassa perheen pienimmät aloittavat ratsastusharrastuksensa Poni Clubilla. Ohjattu kokoontuminen pidetään kerran viikossa, aina tunnin kerrallaan. Poni Clubia vetää kokenut ohjaaja, joka on tottunut työskentelemään nimenomaan lasten kanssa.

Poni Clubilla tutustutaan hevosiin ja niiden hoitamiseen ja ratsastamiseen yhdessä huoltajan kanssa. Ensin käytetään puoli tuntia hevosen hoitamiseen – harjaamiseen, varustamiseen ja käsittelemiseen – ja sitten ratsastetaan puoli tuntia huoltajan taluttaessa ponia.

Hevosen kanssa toimiminen tutuksi pikkuhiljaa

Poni Clubissa pyritään siihen, että jokainen hevosiin- ja poneihin ihastunut lapsi oppii ensin toimimaan rauhallisesti hevosta hoitaessaan. Hän oppii, miten hevonen harjataan puhtaaksi, kaviot puhdistetaan ja miten satula ja suitset laitetaan.

Ratsastaessa lähdetään hakemaan hyvää tasapainoa ja hienoja hevosmiestaitoja heti alusta lähtien. Kaikessa tekemisessä korostuu turvallisuus ja hevosen hyvä kohtelu.

Hevoset loikkivat niityllä – MajanTalli
Hevonen laukkaa lehvikön reunassa – MajanTalli

Työkavereina pienet ponit

Poni Clubissa työskennellään suloisten pikkuponien kanssa. Kun poni on matala, onnistuu hoitaminen pieneltäkin kerholaiselta. Myös hevosiin tottumaton huoltaja kokee pienen ponin taluttamisen mukavana.

Miten varustautua tunneille

Meillä ratsastaessa käytetään aina kypärää. Aluksi sen voi lainata tallilta, mutta oman kypärän hankkiminen tulee eteen, jos lapsi alkaa käydä tunnilla säännöllisesti. Suosittelemme myös turvaliivin hankintaa. Muita huomioitavaa niin lapsille kuin huoltajillekin löytyy Ratsastajainliiton sivuilta. Käy tutustumassa.

Ratsastaessa tarvitaan kannalliset jalkineet, esim. kumisaappaat. Vaatetus on säänmukainen ja mukava, kaulahuivit ja kiinteät huput ovat kuitenkin kiellettyjä turvallisuussyistä. Hansikkaat ovat myös tarpeen.

Ohjeita tallille tulevalle
  • Kun saavut Tavelaan, on parkkipaikka ennen tilan pihapiirin pylväitä oikealla. Turvallisuussyistä portin sisäpuolelle ei saa ajaa autolla.
  • Heti vasemmalla näet maneesin. Talli on suuri kivirakennus. Saavu sinne ja ilmoitustaulu on aivan oven vieressä. Siitä näet listalta, millä hevosella ratsastat.
  • Ratsastusryhmiä tullaan lisäämään Hopotiin toiminnan alettua, kysynnän mukaan.
  • Tallilla on oma turvallisuusohjeistus, jonka löydät linkistä alta. Suomen Ratsastajainliiton sivuilta löytyy myös paljon hyvää informaatiota esim. harrastusta aloittavalle ja hänen huoltajalleen.

Nouse ratsaille: https://www.ratsastus.fi/ratsastamaan/nouse-ratsaille/
Harrasteratsastajan polku: https://www.ratsastus.fi/jasenelle/harrasteratsastajan-polku/

• Ethän tuo tallin alueelle koiria – alueella on tupakointi myös ehdottomasti kielletty. Tallille ei myöskään saa tulla päihtyneenä. Jos viihdyt katsomossa ratsastustunnin aikana, muistathan olla hiljaa, jotta ratsukoilla on täysi työrauha.
  • Suosittelemme asiakkaille liittymistä SRL:n jäsenseuraan esim. hyvän vakuutusturvan ja Hippos-lehden vuoksi. Esim. Kangasalan Ratsastajat

Jos haluat tulla tutustumaan ratsastuskoulu Tavelaan, soita Outille 044 249 4735

Hevoset loikkivat niityllä – MajanTalli

Ratsastuskoulu Tavela

Tavelan kartano
Tavelantie 15
36200 Kangasala
Katso sijainti kartalla

Outi Talvi

outi@ratsastuskoulutavela.fi

Puhelut mieluiten ennen klo 16.

Hopoti

Tulossa tunnille? Varaa paikkasi Hopotissa. Sieltä löytyvät tiedot kunkin päivän opettajasta, ratsuista sekä ratsukohtaiset paino- ja pituusrajat ratsastajalle. Kaikki tuntivaraukset, - lahjakortit, -peruutukset sekä rästituntien varaukset tehdään hopotissa.